woensdag 8 februari 2012
Orale cultuur in relatie tot ontluikende geletterdheid
Socrates was van mening dat de schrift geen meerwaarde in zich had boven het woord. De schrift zou afbreuk doen aan het menselijk vermogen om te denken. Het geheugen moest autonoom kunnen werken zonder hulpmiddelen. Des te beter zou het in goede conditie blijven. Het schrift was onnatuurlijk.
Hoe anders wordt er nu naar de geschreven taal gekeken? Ontluikende geletterdheid is een veelgebruikte term in het onderwijs. Het betekent dat kinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar op basis van hun mondelinge taalontwikkeling, steeds meer inzicht in de functies van geschreven taal krijgen. Daarbij ontwikkelen sommige kinderen ook zelf de vaardigheid schriftelijk te communiceren.
Wat wordt bedoeld met ontluiken? Via www.encyclo.nl vond ik de volgende betekenissen 1) ontkiemen 2) opbloeien 3) openen 4) opengaan 5) opluiken 6) spruiten 7) uitbotten 8) uitkomen 9) zich ontwikkelen.
In al deze betekenissen komt iets terug van het reeds aanwezige.Het aanleren door kinderen van schrift wordt nu als een proces gezien waar moeder de natuur al voor de geboorte de kiem voor in de mens heeft gelegd.
Stichting Schriftontwikkeling (http://www.schriftontwikkeling.nl/?page_id=14) is van mening dat je niet kan schrijven zonder dat je eerst hebt waargenomen.
Socrates was in mijn ogen zo gek nog niet. Schrijven heeft iets kunstmatigs, tegennatuurlijks, het is echt niet door de natuurgegeven. Wel kan er een talent zijn dat met het gereedschap Letters om kan gaan. Maar dat is wat anders.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten