dinsdag 28 februari 2012

Hoe differentieer je binnen een cursus?

Nadat we hadden gebrainstormd over het type student dat we volgens het model van Kolb (website Thesis)zouden zijn, Dromer, Denker, Doener of Beslisser, werd mij al gauw duidelijk dat ik een Denker ben. Aanvankelijk had ik geopteerd voor de Doener omdat ik praktisch ben ingesteld maar al gauw had ik door dat ik meer van de Denker weg had omdat ik nieuwe kennis aan bestaande kennis wil koppelen en op zoek ben naar gestructureerde leermiddelen. Daarnaast kan ik mij vinden in de theorie van Rogers (Van Driel, 2005) dat iemand verschillende fasen doorloopt om in zijn geval met acceptatie van nieuwe media om te gaan. Ik wil dit breder trekken door te durven stellen dat het begrip Knowledge voor iedere leersituatie geldt. Acceptatie van nieuwe ontwikkelingen kan alleen als je hier "Knowledge" over hebt.
Mijn vraag luidt nu: hoe gaat de docent met vier categorieën studenten om? Didactische differentiatie is noodzakelijk omdat niet alle studenten gebaat zijn bij dezelfde vorm van aanbieden van informatie. (Blok, 2004)
Mijn idee is daarom dat de docent gaat variëren. 12 Colleges, die bestaan uit drie cycli. In iedere cyclus komt één keer de Dromer, één keer de Denker, één keer de Doener en één keer de Beslisser aan bod.
Wat de docent zeker niet moet gaan doen is uit de vier soorten een eigen type destilleren want dan zijn we weer terug bij af.

Hierbij mijn voorstel voor het eerste college nieuwe stijl volgens de methode van de Denker:

Alleen als jij jezelf kenbaar maakt op internet zal je maximaal kunnen profiteren van het netwerken.


Doel van dit werkcollege: gestructureerd en praktisch inzicht geven in de toepassingen van Web 3.0
Studenten dienen hun laptop mee te nemen.
Ondersteuning van de docent, computer en beamer

In dit college worden de voordelen van netwerken aan de hand van een schema uitgelegd. Ook worden er verschillende websites besproken en wat hun waarde in het dagelijks leven zou kunnen betekenen.

Na de introductie wordt het college in twee delen gesplitst.
I Wat zijn op dit moment de meest optimale websites om informatie te vergaren en uit te wisselen via internet?
Klassikale introductie van het eerste programma, Dropbox. De studenten worden ter plekke uitgenodigd om deel te nemen aan Dropbox.




ProgrammaFunctie
https://www.dropbox.com/Documenten uitwisselen
http://googleblog.blogspot.com/Stukjes schrijven waarin je nieuwe kennis deelt.
http://www.linkedIn.comOpleiding en werkervaring noteren i.v.m. baan
http://www.evernote.com/De digitale versie van een schrift waarin je ook bv. foto´s plakt
http://www.edistorm.com/Gele memobriefjes: denk aan… Ideeën uitwisselen
https://twitter.com/Je nieuwe blog aankondigen
http://www.skype.com/Direct overleg met studiegenoot
https://www.yammer.com/Vragen stellen aan cursusgenoten, informatie delen
https://www. facebook.com/Mensen informeren over je mogelijkheden





II Iemand uit de praktijk
Tot slot komt er iemand uit de praktijk de voordelen van bovenstaande toepassingen toelichten. De gast kan dit laten afsluiten door bijvoorbeeld iedereen een eerste indruk te laten opschrijven op Evernote.

Dit eerste college wordt afgesloten met de opdracht zich aan te melden voor de overige genoemde websites.




Bronvermelding:

Blok, H., Adaptief onderwijs: Betekenis en effectiviteit, 2004 http://www.vorsite.nl/content/bestanden/blok_2004_01.pdf
Driel (red.), H. van, Een veranderend medialandschap in Digitale communicatie, 2005. Amsterdam: Boomonderwijs, p. 35-68.
Hoogeveen, P.,Winkels. J Het didactische werkvormenboek: variatie en differentiatie in de praktijk (Gorcum B.V., 2011)

http://www.thesis.nl/vier-leerstijlen/





1 opmerking:

  1. Dag Colette, mooi voorbeeld van een academische blog. En inhoudelijk de moeite waard om uit te proberen, de drie cycli. Ik denk er op door.

    BeantwoordenVerwijderen