woensdag 9 mei 2012

Beeldcultuur mediawijs maken


4 april 2012

Wij hebben deze opdracht met beide handen aangegrepen om de cursus Beeldcultuur didactisch te verfrissen. Door de cursus Mediawijsheid hebben we tools aangereikt gekregen om een organisatie door te lichten op WEB 1.0, 2.0 of 3.0. Hans van Driel bood zijn cursus Beeldcultuur aan. Wij voelden ons direct aangetrokken tot een didactische WEB 3.0 omgeving. Onze opleiding als docent Nederlands en leerkracht basisonderwijs ligt in zo'n ver verleden dat er nog alleen maar lessen ontwikkeld werden op de computer. Het onderwijs dat wij daar volgden was vooral uit de boeken en nog compleet internetloos. Artikelen werden uitsluitend in gekopieerde versies aangeleverd.

De cursus beeldcultuur heeft al stappen vooruit gemaakt maar er zijn nog talloze ongebruikte mogelijkheden die voor de student en docent veel praktischer zijn.

We hebben verschillende niveaus waarop we de cursus willen veranderen.

Hiervoor zijn we aan het brainstormen geslagen.

Om te weten te komen wat de wensen en opmerkingen van de studenten zijn hebben we een enquête verzonden. Hun commentaar en faciliteiten die WEB 3.0 bieden zijn we aan het combineren tot een nieuw didactische formule. Ook zullen we aandacht besteden aan de leerstijlen volgens de theorie van Kolb.



18 april 2012

Afgelopen maandag hebben we vijf verschillende groepen hun projectvoorstellen gepresenteerd. Iedere groep schetste de huidige situatie van de organisatie die zij onder de loep namen. Bibliotheek, een coachingsbureau, een kunstenares, het vak mediawijsheid zijn onderzocht op hun huidige digitale projecten. Er was gekeken zowel naar projecten die in de steigers stonden, maar ook die al klaar waren. De conclusie was dat nog geen organisatie al volledig WEB 3.0 was.

Wij richten ons nu op onze eigen presentatie, komende maandag. We maken een overzicht in Powerpoint van onze activiteiten tot nu toe. Wat is de situatie bij Beeldcultuur op dit moment? Vandaaruit zullen we kijken hoe WEB 3.0 ingezet kan worden.

Op dit moment hebben we de enquête verwerkt. Voor de presentatie hebben we de vorm van een digitaal magazine, ISSUU gekozen. We zijn op zoek geweest om met behulp van theorie de rol van de docent duidelijk te krijgen maar ook welke vaardigheden studenten gediffertieerd kunnen ontwikkelen. Deze informatie zijn we aan het bundelen voor een advies aan de docent.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten