Het Tropenmuseum Junior heeft deze week de Children’s
Museum Award gekregen (NRC, 2012). Hierdoor waren er verschillende artikelen in de krant te lezen
over kinderen en musea. Dit bracht mij in gedachten terug naar 2003. Het
Universiteitsmuseum in Utrecht had een oproep in de krant geplaatst. Kinderen
met een hobby, die zich leende voor een tentoonstelling, werden verzocht
contact op te nemen met het museum. Michels antieke, gescheurde en weer aan
elkaar geplakte, verouderde landkaarten in allerlei formaten zouden wel een
plaatsje kunnen verdienden in een museum.
Ik ben in wat kasten gaan zoeken en vond een krantenknipsel
(UN, 2003) uit die tijd. Een journalist interviewde Michel en wist al gauw dat
zelfs een stratenboek boeiend kon zijn. Op de foto kijkt de vijfjarige Michel
lachend in de camera en op de achtergrond hangen zijn plattegronden.
Interessant is om te kijken of het museum een situatie
creëerde van informeel leren en of dit op de lange termijn iets heeft
opgeleverd.
Letty Ranshuysen ( Onzichtbare drempels, 2005) benadrukt
dat "de missie van een museum bepaalt welke activiteiten het ontplooit en
welke doelgroepen centraal staan" daarmee bedoelt ze dat het doel dat het
museum zichzelf stelt niet per definitie overeen hoeft te komen met het doel
dat voor de bezoeker van belang is. Donkers (Theorie en beleid in museumeducatie,
2010) stelt ook dat voor een museum cultuurparticipatie van belang is en voor
de bezoeker zijn of haar persoonlijke ontwikkeling.
Informeel leren wil vanuit het oog van educatie altijd
aansluiten bij een doel. Het doel van het Universiteitsmuseum was het vergroten
van de betrokkenheid en belangstelling voor een museum met daaruit
voortvloeiend een grotere cultuurparticipatie.
Socialisatie binnen een museum is een reeks van
vaardigheden die ontwikkeld moeten worden om een regelmatige bezoeker te kunnen
worden. Deze vaardigheden kun je niet op doen in een formele leeromgeving maar
moet je informeel leren. Leren door doen, in dit geval.
Het schema van leeractiviteiten van Simons (1999) is
vrijwel 1 op1 hierop van toepassing.
·
Michel had al een eens eerder een museum bezocht
(voorkennis)
·
Michel weet dat in een museum informatie te
lezen is op bijbehorende kaartjes (opnemen)
·
Michel begrijpt dat in een museum verschillende
thema's ten toon worden gesteld (betekenisconstructie)
·
Michel krijgt inzicht in bewegwijzering
(organiseren)
·
Michel kan na afloop vertellen wat hij gedaan
heeft en wat hij ervan vond (reflecteren)
·
Michel gaat naar andere musea (toepassen)
Of de doelstelling, vergroting van de
cultuurparticipatie, door het museum behaald is, is voor het museum zelf
moeilijk te achterhalen. De leeractiviteiten zijn in ieder geval waardevol voor
de persoonlijke ontwikkeling van de jonge museumbezoeker. Hij weet aan de hand
van welke signalen er informatie gevonden kan worden.
Wat ik mis in bovenstaande theorieën is de uitwerking
van informeel leren op de sociale omgeving van de cultuurbezoeker. Je kunt het
vergelijken met de steen die in het water gegooid wordt. De kringen die hierom
heen ontstaan worden naar buiten toe steeds groter. De steen in het water was
de oproep in de krant en de eerste ring in het water was de deelname aan de
tentoonstelling. De volgende ringen zijn de veranderde houding van de
gezinsleden ten opzichte van musea. Michel heeft zich dan wel niet ontpopt tot
fervente museumbezoeker maar zijn broer en moeder wel. De kiem hiervoor heeft
gelegen in die ene tentoonstelling in 2003.
Bronnen:
- Donkers, F., Theorie en beleid in museumeducatie, http://igitur-archive.library.uu.nl/student-theses/2011-0809-200824/kunsteducatie_in%20_musea_Fleur_Dronkers.pdf
- NRC, 22 maart 2012
- Weber,
T., Leren op school en leren in een museum: welke methode bevordert het
best het actief leren? http://www.museoscienza.org/smec/manual/02_general%20chapters_all%20languages/02.1_leren%20op%20school%20en%20leren%20in%20een%20museum_be.pdf
- Ranshuysen, L.,Onzichtbare drempels, http://www.lettyranshuysen.nl/pdf/2005_onzichtbare%20drempels.pdf
- Simons, P.R.J. (1999). Krachtige leeromgevingen. http://igitur-archive.library.uu.nl/ivlos/2005-0622-185503/5727.pdf
- Utrechts Nieuwsblad, 11 april
2003
Geen opmerkingen:
Een reactie posten